|
Nalepki i etykiety |
|
|
Wymiary | Format użytku | Gotowa etykieta której rozmiary określa linia cięcia. | Format projektu | Projekt musi zawierać jeden użytek etykiety powiększony o wymagany spad oraz osobno linie cięcia. | Spad | Jest to obszar projektu „wychodzący” poza linię cięcia/bigowania. Spad powinien wynosić 2 mm z każdej strony. W przypadku kształtów nieprostokątnych nie należy wypełniać tłem całej powierzchni poza linią cięcia, a jedynie wspomniany 2mm spad. Pozostały obszar poza użytkiem należy pozostawić biały.
| Pojedyncza etykieta | - etykieta może mieć dowolny kształt
- obiekty istotne nie powinny znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od planowanej linii cięcia
- nie należy projektować ramek, obwódek itp. blisko linii cięcia (min. 5 mm). Z uwagi na tolerancję cięcia, użytki będą nieestetyczne.
| Projekt linii cięcia |
- linię cięcia pojedynczej etykiety należy stworzyć z jednej zamkniętej krzywej
- linie cięcia projektować jako włosowe w kolorze czarnym 100%;
- ze względu na czas cięcia przy projektowaniu należy :
- tam gdzie jest to możliwe stosować linie proste zamiast krzywych
- nie zwiększać liczby wierzchołków ponad to co jest potrzebne do wyznaczenia krzywej
- linie cięcia nie mogą pokrywać się
- projektując linię cięcia należy unikać sytuacji, by początek i koniec cięcia znajdował się na łuku - najlepiej by wypadał na środku linii prostej.
- linie do nacinania należy po spasowaniu z projektem zapisać w osobnym pliku, bądź na osobnej stronie tego samego pliku.
- dla etykiet na podkładzie magnetycznym linia cięcia nie powinna posiadać zaokrągleń o promieniu mniejszym niż 6 mm;
UWAGA! Linie cięcia powinny mieć minimalną liczbę wierzchołków potrzebną to utworzenia kształtu, nieuzasadnione zwiększanie liczby wierzchołków w krzywej powoduje spowolnienie pracy plotera.
W przypadku, gdy okaże się że złożoność krzywej powoduje zbyt wolną pracę plotera zlecenie będzie wstrzymywane z powodu źle przygotowanego pliku.
W przypadku etykiet o skomplikowanych kształtach i ostrych narożnikach produkt końcowy może się minimalnie różnić od wynikającego kształtu z siatki (delikatne zaokrąglenia), co jest wynikiem możliwości technicznych maszyny. |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
| Metalizacja oraz kolor Biały | Przygotowanie grafiki dla Liquid Metal oraz koloru Biały znajduje się w sekcjach poniżej. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru 100%K, w przypadku etykiet w technologii Biały + CMYK należy użyć składowych: C33%M33%Y33%K100 | Szara apla | W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z w.w. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna. |
|
Etykiety przezroczyste CMYK, Biały + CMYK, Etykiety srebrne | Warto poznać - wskazówki dla folii przezroczystej i srebrnej: |
- By uzyskać najlepszy efekt czerni należy stosować 100%K.
- Kolory o wysokim nasyceniu wychodzą ładniej. Dla uzyskania najlepszego efektu przynajmniej 1 składowa powinna mieć 100% nasycenia.
- Folia srebrna jest bazą do tworzenia i łączenia efektów metalizacji w różnych kolorach na jednym podłożu.
- Dla uzyskania efektu złotej folii, można zamówić druk na srebrnej folii, używając koloru yellow - polecamy składowe C:13 M:40 Y:100 K:3.
- Każdy biały element projektu w druku przyjmie kolor podłoża /materiału, na którym zostanie wydrukowany. (Wyjatek etykiety Biały + CMYK drukowane arkuszowo).
- Wyjściowy kolor różnić sie będzie w druku od tego samego koloru wydrukowanego na białym podłożu.
- Odradzamy druk pełnokolorowych zdjeć na materiałach innych niż białe. Efekty moga nie spełniać oczekiwań.
- Nie zalecamy stosowania ramek w projektach ani linii cięcia na samych ramkach, ze względu na odchylenia w procesie ciecia (+/-1mm) i mozliwość przesunięcia projektu.
|
|
Przygotowanie dodatkowego koloru Liquid Metal | Dodatkowy kolor Liquid Metal oraz lakier selektywny, przygotowuje się tak samo. Należy przygotować dodatkową/e stronę/y oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Uwaga.
Nie zaleca się lakierowania i stosowania efektu Liquid Metal dla elementów cieńszych niż 0,4 mm w pozytywie oraz 0,6 mm w negatywie. Zalecana minimalna wielkość czcionki to 10 pkt., odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm); Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Nie zalecamy projektowania efektu Liquid Metal do spadu, jak również na bigach, ze względu na możliwość pękania/kruszenia folii metalizowanej na krawędziach/bigach.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
LiquidMetal jest kolorem nadrukowanym. W związku z tym, ze względu na dokładność pasowania (0,3mm), nie należy usuwać/wybiarać grafiki tła w projekcie CMYK, Strona z projektem tła nie powinna też zawierać powtórzonych elementów maski.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
Istnieje możliwość łączenia na jednej stronie projektu dwóch różnych kolorów metalizacji oraz lakieru Selektywnego UV. Elementy te powinny być odsunięte od siebie mi. o 1mm. Z uwagi na możliwość pomyłki szczególnie istotne jest tutaj opis plików lub zachowanie kolejnosci stron w pliku (patrz poniżej).
Elementy Liguid Metal oraz lakier selektywny muszą być od siebie odsunięte o minimum 1 mm
Na kartonach barwionych w masie nie dopuszczamy Liguid metalu oraz lakierowania selektywnego do spadów.
Uwaga!
W przypadku zastosowania na etykiecie metalizacji prosimy o przesyłanie pojedynczych plików spakowanych do formatu ZIP. Nazwa pojedynczego pliku musi jednoznacznie określać, czego dotyczy: druk/ metalizacja kolor 1 i/lub metalizacja kolor 2/ maska do cięcia oraz poglądowy plik - wzór pokazujący oczekiwany efekt końcowy.
|
|
Przygotowanie personalizacji | |
Zapis do pliku | Formaty plików | Plik do druku: | Preferowane PDF
Akceptowane: CDR,EPS, TIFF, JPG. Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku do druku.
| Plik do nacinania: | Preferowane PDF
Akceptowane: CDR,EPS. Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku do druku.
| Aby dołączyć pliki do zlecenia należy je razem spakować do formatu ZIP. | Uwagi: | Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe, bądź też osadzić w pliku czcionki wykorzystane w pracy.
Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Plik postscriptowy musi być wypuszczony jako „kompozyt".
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy.
UWAGA! W pliku do druku nie zapisywać planowanych linii cięcia!
|
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|